Tagline, pay-off of slogan?
Bereik ze met woorden

Ken je ze? De onderschriften die je vaak onder logo's ziet staan? Of de kreten in reclamespotjes? Wat is het verschil en hoe pas je deze toe?

Van belofte naar overtuiging

"We keep it cool, you get the best", "Ik ben toch niet gek" of wat dacht je van; "Aandacht maakt alles mooier" Aan welke merken moet je gelijk denken? Juist. Die ja.

Heb je al een logo/huisstijl voor je bedrijf of organisatie of sta je op het punt deze te laten ontwikkelen? Of is het een product of merk dat je wilt lanceren en daarmee de wereld wilt veroveren? Dan is het handig om ook na te denken over de beloftes die je wilt gaan maken, hoe je je diensten onder de aandacht wilt brengen of hoe je de verbinding zoekt met je doelgroep. Een tagline, pay-off of slogan kan jou daarbij helpen. Maar wat is het verschil? Hoe pas je ze toe?

Tagline

Een tagline kom je vaak tegen als onderschrift bij een logo. Vooral bij logo's en merknamen die niet beschrijvend zijn wordt een tagline toegepast. Een logo met een kwast en de naam 'Eddie's Schilderwerken', dat laat zich wel raden. Maar bij een merk- of handelsnaam waarbij het niet direct duidelijk is, bijvoorbeeld; Van Bergen, daar zou je nog aan toe kunnen voegen; 'Van Bergen | Juridisch Advies'. Een tagline is dus een korte reeks van trefwoorden. Deze staan voor het 'taggen' van je diensten. Je vertelt concreet wat je diensten zijn. Potentiële klanten kunnen direct zien waarvoor ze bij jou terecht kunnen.

Pay-off

Een pay-off heeft een ander doel. De letterlijke Nederlandse vertaling is; de afbetaling. Je betaalt je klanten af door ze een belofte te doen en deze ook na te komen. Je zegt niet alleen waar je voor staat, maar je acteert er ook naar. Deze belofte en de inspanning die daarbij hoort werkt in de voordeel van de klant. Het is deze blofte die de potentiële klant ervan moet overtuigen om met jouw bedrijf zaken te doen en het voordeel daarvan betaalt zich af.

Denk maar aan Coolbest; ze beloven jou dat ze het koel voor je bewaren, om jou het beste te kunnen geven. De beste kwaliteit dus. Dat is een keiharde belofte waar je niet omheen kunt. Ook hebben ze de merknaam in de slogan verwerkt. Hoe cool is dat.

Slogan

De laatste uit dit trio is de slogan. Een slogan laat zich makkelijk uitspreken en is flexibel inzetbaar. Een slogan is niet afhankelijk van een logo of huisstijl. Een slogan zoekt de verbinding zowel cross- als multimediaal. Een slogan sleurt je mee in de beleving van het merk. Een slogan is vaak kort en krachtig en richt zich direct op jouw doelgroep en de behoeftes. Zo hanteerde Mediamarkt een lange tijd de slogan; 'Ik ben toch niet gek!'

Een slogan kent vaak een houdbaarheidsdatum. Een slogan is campagne gebonden. Soms gaat een slogan lang mee. Dat hang af van je dienst of doelgroep.
Een voorbeeld uit de oude doos; 'Even Apeldoorn bellen!'

En? Hoe zit het bij jou? Heb je al een idee welke jij gaat inzetten?

joni call to action reclamebureau sterk creatiecabine gelderland (3) joni call to action marketing reclamebureau creatiecabine gelderland

Nu is het jouw beurt

Loop je al met toffe ideeën rond? Ben je er al uit hoe jij jouw product of dienst in woord en beeld uit gaat dragen? Mocht je er niet uitkomen. Ik help je er graag bij.

Creatiecabine, het reclamebureau dat jouw verhaal op waarde schat